zaterdag 15 juni 2013

Prinsessentaart voor Aniek

Eindelijk was het dan zover. We gingen Aniek haar 3e verjaardag vieren. Al weken was ze er mee bezig en haar taart had ze al lang besteld. Het moest een prinsessentaart worden.

Tja, wat voor taart zou ik dan gaan maken, een taart met een prinsessenplaatje of een zogenaamde "Barbie"taart, ik koos voor het laatste, dat leek me wel weer eens een leuke uitdaging. Natuurlijk ging ik daarvoor niet de bakvorm kopen van Wilton, ook zou ik geen gebruik gaan maken van zo'n Barbie-pin.

Ik zou gewoon een van de prinsessenbarbies van Aniek gebruiken. Maar wat hebben die poppen toch een  lange benen.
Op donderdag drong het op eens tot me door toen een collega vroeg, "Ben je al begonnen aan de taart?" Mijn antwoord was nee, want ze is pas dinsdag jarig, maar, waar ik even niet meer aan had gedacht is dat we het al op zaterdag zouden vieren. Oeps!

Zo stond ik donderdagavond en vrijdag flink te bakken want die taart moest eigenlijk vrijdag wel in elkaar gezet worden. Voor de rok van de prinses besloot ik mijn kleinste tupperware kom te gebruiken, deze bekleedde ik met huishoudfolie en daarna de biscuit erin en deze vulde ik dan met een heerlijke aardbeien-frambozen bavarois, die tussendoor ook nog even gemaakt moest worden.


En met een laagje aardbeienjam. De hele kom vulde ik op, daarna folie goed dichtvouwen deksel erop en een paar uur in de koelkast. Zo kon de biscuit in zijn vorm komen. Ondertussen besloot ik de onderste taart, een vierkante, ook te vullen, af te smeren en te bekleden.

Die avond voordat Aniek naar bed ging zag ze al het een en ander klaarliggen en gaf ze nog even een specifieke order door, de taart moest donker roze worden, dus dat heb ik dan maar gedaan voor de basistaart, met een gezellig curly motiefje erin.

Toen kwam het moment om de rok te maken, ik haalde het uit de vorm, smeerde het af met witte chocolade ganache botercreme en besloot deze te bekleden, ik had nog een paar stukje biscuit extra en dat kwam goed van pas voor de lengte van de benen van Assepoester, dus een enorme stapel. Maar toch was het nog niet genoeg. Dus nam ik een drastisch besluit...


Dus ging ik proberen om het bovenlijf op de taart te zetten, dit werd het niet. Er zat totaal geen verhouding in dus mijn net beklede taart besloot ik weer te strippen. Ik haalde de onderste lagen er af en besloot om de vorm bij te snijden naar een wat passender model en beter in verhouding met het lijfje.

Toen kon ik opnieuw gaan beginnen met bekleden en ook het bovenlijfje van de jurk maakte ik om het bovenlijf van Assepoester. Ik besloot de beklede biscuits te laten voor wat het was en zette ze voor een paar uur in de koelkast. De volgende ochtend toen ik alles weer tevoorschijn had getoverd en net het lijfje op de rok had gezet, kwam Aniek naar beneden, haar reactie was geweldig: "Mama, Wat is ie mooi!!!"
Mijn dag was alweer gemaakt :-).



Toch ging ik nog even verder met decoreren en uiteindelijk kon ik me best vinden in het eindresultaat en het allerbelangrijkst, Aniek en de anderen vonden het weer erg lekker.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten