maandag 21 oktober 2013

Traktatie Richard voor zijn werk

Voor de verjaardag van Richard heb ik een appeltaart gebakken. Maar voor zijn werk wilde hij toch ook nog wel graag wat baksels. Andere collega's hadden ook zelfgebakken cupcakes meegenomen, dat wilde hij dit jaar ook wel weer. Maar ik maak graag elke keer iets anders en hij had er maar ongeveer 50(!) nodig.

Voor mijn eigen verjaardag heb ik het boek 500 cupcakes gekregen en ik besloot dit boek eens te raadplegen voor wat recepten. Ik besloot een chocolade/sinaasappel cupcake, carrot cake met roomkaas en walnoot en appel/peer cupcake met caramel en pecannoot.


Aan bovenstaande cupcake gaf ik mijn eigen draai door er in plaats van pure chocoladeganache, witte chocoladeganache botercrème  met sinaasappel te doen.


De appel cupcake werd ook iets anders dan eigenlijk gepland, maar niet minder lekker. Volgens het recept moest je voor de appels ongezoete appelmoes door het beslag doen. Deze appelmoes heb ik een dag eerder gemaakt met appels uit de appel- en perenboom van mijn schoonouders. Tijdens het bakken viel het rijzen van van de cakejes wat tegen, wat nu... ook lieten spontaan de papiertjes los en dat is niet echt mijn stijl, helaas had ik niet genoeg tijd om dit opnieuw te doen. Ook moest er dus caramel op. Hiervoor moest ik caramels smelten met wat gecondenseerde melk, maar wat ik niet verwachte is dat dit dan toch gewoon weer hard zou worden dus lag er op elk niet gerezen cakeje een plakje toffee. Hoe dit op te vangen, ik besloot om de resterende caramels ook te smelten met wat boter en te mengen met slagroom. Na afkoelen klopte ik dit op en maakte ik een randje op het cakeje. Dit vulde ik weer op met een lepeltje appelmoes en een pecannoot.


Dan tot slot nog de carrotcake, hierin had ik piment moeten toevoegen, echter dit had ik niet dus heb ik in plaats daarvan koek- en speculaaskruiden toegevoegd en nadat ik zojuist nog even op internet heb gekeken wat piment eigenlijk is, ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Het bakken van de cakejes ging prima, ze zagen er mooi uit en voor het mooie waren sommige zelf iets te veel gerezen wat dan resulteert in een puntje bovenop het cakeje. Gelukkig kan ik dat met een mes bijwerken. Bij dit cakeje ging het niet helemaal goed met de topping, het werd een topping van roomkaas met poedersuiker en wat sinaasappelsap. In het recept stond roer de roomkaas zacht, niet zo moeilijk, zou je denken, maar in alle drukte van het bakken van alle cakejes, had ik de roomkaas ook uit de koelkast gehaald, net als de boter. Met als gevolg dat de topping niet stevig was en meer als een glazuur over het cakeje liep, wat overigens prima was. Nog even wat gehakte walnoot erover en klaar. Richard besloot om niet alle cakejes mee te nemen (hij liet 6 chocoladecakejes thuis, lekker voor de kinderen). Gelukkig voor ons waren niet alle cakejes opgegaan en konden ook wij nog proeven van de andere cakejes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten